УДК 658.89:339.13
С.В. Маловичко, канд. екон. наук
Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, м. Кривий Ріг, Україна
РИНОК ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ УКРАЇНИ: ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ
С.В. Маловичко, канд. экон. наук
Донецкий национальный университет экономики и торговли имени Михаила Туган-Барановского, г. Кривой Рог, Украина
РЫНОК ЭЛЕКТРОННОЙ КОММЕРЦИИ УКРАИНЫ: ОСНОВНЫЕ ТЕНДЕНЦИИ
Svitlana Malovychko, PhD in Economics
Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky, Kryvyy Rih, Ukraine
THE BASIC TENDENCIES OF UKRAINIAN MARKET OF E-COMMERCE
Досліджено основні тенденції ринку електронної комерції України, висвітлено основні тренди, за якими можна очікувати розвиток вітчизняної електронної комерції. Рекомендовано заходи щодо активного включення України в міжнародний електронний бізнес.
Ключові слова: електронний маркетинг, електронна комерція, електронна торгівля, Інтернет, електронний бізнес.
Исследованы основные тенденции рынка электронной коммерции Украины, отражены основные тренды, по которым можно ожидать развитие отечественной электронной коммерции. Рекомендованы мероприятия относительно активного включения Украины в международный электронный бизнес.
Ключевые слова: электронный маркетинг, электронная коммерция, электронная торговля, Интернет, электронный бизнес.
The basic tendencies of Ukrainian e-commerce market are investigational in the article, basic trends on that it is possible to expect development of Ukrainian e-commerce are reflected, the events of the active including of Ukraine in international electronic business are recommended.
Key words: e-marketing, e-trade, e-commerce, Internet, electronic business.
Постановка проблеми. Науково-дослідний процес у сфері інформаційно-комунікаційних зв’язків, стрімке розповсюдження інноваційних технологій та розширення функціональних можливостей на електронному ринку як для користувачів мережі, так і для бізнес-середовища в умовах розширення доступу до Інтернету надають суб’єктам економічної діяльності нових потенційних шансів до отримання стійких конкурентних переваг та реалізації запланованої бізнес-стратегії.
Стрімке розширення доступу до мережі в поєднанні з широким колом можливостей для підприємницької діяльності зробило Інтернет не тільки потужним інформаційним ресурсом, але й і місцем для гри великих міжнародних компаній та розташування великого бізнес-осередка. Використання Інтернету як поля для міжнародного бізнесу принесло багатьом країнам зростання валового внутрішнього продукту, підвищення ефективності підприємницької діяльності, більш широкі можливості щодо задоволення потреб споживачів та розширення фінансово-економічних відносин між країнами-партнерами.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідженню електронної комерції та її особливостей на вітчизняному ринку займались такі науковці, як Н.Т. Гринів, О.І. Собенко, Н.І. Чухрай, О.Б. Гірна, Г. Калинич, Л.І. Третьякова, С.Й. Чучмарьова, П.Б. Прийма, серед зарубіжних авторів можна виділити Ф. Котлера, Р. Уілсона, А. Хартмана, У. Хенсона, В. Холмогорова, Є. Голубкова, І. Успенського, Т. Кеглера, М. Ліндстрома тощо.
Виділення не вирішених раніше частин загальної проблеми. Однак у працях вітчизняних учених питання аналізу ринкових тенденцій електронного ринку розглядаються недостатньо глибоко. Ця проблема потребує дослідження та впливає на розвиток відносин на українському ринку електронної торгівлі.
Мета статті. Метою статті є аналіз сучасних тенденцій, що спостерігаються на ринку електронної комерції України, а також основних трендів, за якими можна очікувати розвиток електронної комерції в Україні.
Виклад основного матеріалу. Електронна торгівля розвивається швидкими темпами, однак наукові засади електронної комерції в українському науковому просторі знаходяться на стадії формування, розвиток здійснюється на експериментально-пошуковому рівні та за рахунок евристично-інтуїтивних практик.
Згідно з даними gemiusAudience, чисельність інтернет-аудиторії в Україні у грудні 2014 року становила 18 млн чол. (real users, 14+).
Продаж товарів чи послуг за допомогою Всесвітньої мережі можливий через веб-сайти, онлайн-аукціони, спеціалізовані інтернет-магазини тощо. Цікавим є розгляд найбільш відвідуваних серед співвітчизників веб-сайтів в українському Інтернеті (рис.).
Соціально-демографічний звіт був складений на підставі 8385 анкет software-панелістів і 48 628 анкет cookie-панелістів [2].
Рис. Рейтинг сайтів, що займають лідируючі позиції в українському інтернет-просторі [2]
Перші позиції посіли старі гравці ринку – google.com, vk.com, mail.ru, youtube.com. Жоден спеціалізований новий проект не увійшов до 20 лідерів ринку. На лідируючих позиціях знаходяться веб-сайти іноземного походження. Результати свідчать про те, що українська аудиторія, в першу чергу, користується Інтернетом з метою отримання інформації, здійснення соціальних комунікацій та витрачання часу в розважально-пошуковому дусі.
За результатами 2014 року два головні гравці на ринку електронної торгівлі в Україні збільшили свої досягнення протягом року: маркетингова платформа для бізнесу Prom.ua та веб-сайт реклами Olx.ua впевнено крокували драбиною успіху, нарощували кількість як поточних, так і постійних покупців, розширювали категорії популярних товарів тощо. У п’ятірку найбільш популярних онлайн-магазинів України входять такі торгові майданчики, як Rozetka.ua, Allo.ua, Fotos.ua, Mobilluck.com.ua, Fotomag.com.ua. Всі вони є свого роду онлайн-супермаркетами, які пропонують товари різноманітного профілю, але основними категоріями товарів є комп’ютерна та побутова техніка. За результатами внутрішнього аналізу лідера українського ринку систематичної реклами Olx.ua виявлено, що найбільш активно зростали продажі в 2014 році в таких категоріях товарів, як: одяг, взуття та сімейні товари. Проаналізуємо активність користувачів-покупців Olx.ua у розрізі їх географічного розташування (табл. 1).
Таблиця 1
Купівельна активність покупців Olx.ua у розрізі їх географічного розташування
Область |
Сукупне |
Площа, км² |
Густота, чол/км² |
Купівельна |
2 354 548 |
26 081 |
75,5 |
3,6 |
|
1 614 762 |
26 513 |
60,9 |
1,8 |
|
1 041 622 |
20 143 |
51,7 |
1,2 |
|
3 285 626 |
31 914 |
103 |
10 |
|
4 332 016 |
26 517 |
163,4 |
6,1 |
|
1 259 823 |
29 832 |
42,2 |
1,4 |
|
1 257 262 |
12 777 |
98,4 |
0,9 |
|
1 772 214 |
27 180 |
65,2 |
4,5 |
|
1 381 505 |
13 928 |
99,2 |
1,4 |
|
4 596 823 |
28 131 |
61,4 |
34 |
|
984 864 |
24 588 |
40,1 |
1,1 |
|
2 232 887 |
26 684 |
83,7 |
1,4 |
|
2 536 053 |
21 833 |
116,2 |
3,6 |
|
1 166 210 |
24 598 |
47,4 |
2,3 |
|
2 394 339 |
33 310 |
71,9 |
7 |
|
1 454 245 |
28748 |
50,6 |
2,3 |
|
1 159 296 |
20 047 |
57,8 |
1,3 |
|
1 129 094 |
23 834 |
47,4 |
1,2 |
|
1 071 597 |
13 823 |
77,5 |
0,8 |
|
2 735 862 |
31 415 |
87,1 |
7 |
|
1 070 567 |
28 461 |
37,6 |
1,4 |
|
1 304 602 |
20 629 |
63,2 |
1,3 |
|
1 256 770 |
20 900 |
60,1 |
1,5 |
|
908 409 |
8 097 |
112,2 |
0,9 |
|
1 062 810 |
31 865 |
33,4 |
1,6 |
Джерело: розроблено автором на основі [1; 4; 7].
Дані таблиці свідчать, що найбільша купівельна активність серед користувачів Інтернету спостерігається в Київській області – 34 %. Друге місце з великим розривом займають Харківська та Одеська області – 7 %, далі Дніпропетровська – 10 %, Донецька – 6,1 %, всі інші області мають менше 5 % від загальної кількості активних користувачів. Найбільш пасивними покупцями в мережі Інтернет є Тернопільська – 0,8 %, Чернівецька та Закарпатська області – 0,9 %.
Незважаючи на стрімке розповсюдження Інтернету та ріст ринку електронної комерції в Україні, її частка в обсягах роздрібної торгівлі досить мала (1,5 %), однак потенціал росту величезний. Спеціалісти впевнені, що ріст електронної торгівлі в Україні невідворотний (табл. 2).
Можна виділити такі основні тренди, за якими можна очікувати розвиток електронної комерції в Україні:
Ріст частки електронної роздрібної торгівлі у загальній обсягах продажів підприємств.
Поступова зміна способів оплати за товар або послугу.
Електронна комерція в Україні має стати більш масовим фактом, ніж це є нині. Дослідження показують, що активність українських користувачів Інтернету в онлайн-магазинах висока, однак це не є широкорозповсюдженим явищем.
Очікується ріст ринку електронної реклами, що взаємопов’язано з електронною торгівлею.
Таблиця 2
Розвиток електронної торгівлі в Україні
Роки |
Обсяг інтернет-торгівлі в Україні, млрд дол |
Темп росту, % |
Проникнення інтернет-торгівлі в Україні, % |
Обсяг роздрібної торгівлі в Україні, млрд грн |
Обсяг роздрібної торгівлі в Україні, млрд дол |
Темп росту, % |
2007 |
0,40 |
– |
0,6 |
319 |
63,2 |
– |
2008 |
0,60 |
50 |
0,7 |
449 |
85,2 |
35 |
2009 |
0,55 |
-8 |
1,0 |
443 |
56,9 |
-33 |
2010 |
0,73 |
34 |
1,1 |
530 |
66,8 |
17 |
2011 |
1,10 |
50 |
1,3 |
675 |
84,7 |
27 |
2012 |
1,59 |
45 |
1,6 |
804 |
99,5 |
17 |
2013 |
2,37 |
49 |
2,3 |
902 |
105,5 |
6 |
2014 |
3,24 |
37 |
2,9 |
967 |
111,8 |
6 |
2015 |
4,44 |
37 |
3,8 |
1025 |
118,5 |
6 |
2016 |
5,65 |
27 |
4,5 |
1087 |
125,6 |
6 |
Джерело: [8].
Для активного включення України в міжнародний електронний бізнес, насамперед, необхідне:
активне впровадження базового устаткування, комп’ютерів та телекомунікацій, у тому числі й у сільській місцевості, що забезпечить розширення комп’ютерної грамотності населення і належний рівень розвитку інфраструктури;
стимулювання швидкого розвитку інфраструктури мережі: розвиток інтернет-магазинів, мережних бізнес-структур, операторів мережі та створення декілька великих вітчизняних інтернет-порталів;
навчання професійним і загальним навичкам роботи в Інтернеті на всіх рівнях системи освіти, включаючи держслужбовців;
розвиток внутрішнього споживчого ринку, підвищення купівельної спроможності завдяки досягненню стабільного економічного росту.
Висновки і пропозиції. В теперішній час фінансово-політичної кризи та внутрішньої економічної нестабільності у країні електронна комерція українськими підприємствами повинна розглядатися як нова перспектива розвитку бізнесу, спроможна надати стійких конкурентних переваг як новичкам, так і лідерам ринку, підвищити ефективність традиційного бізнесу, поліпшити імідж компанії, активізувати вже наявний комплекс маркетингу. Динаміка розвитку українського ринку електронної комерції свідчить про значні можливості для вітчизняних керівників і спеціалістів для розширення бізнесу і досягнення стратегічних та тактичних цілей з порівняно низькими маркетинговими витратами. Перспективами подальших досліджень у цьому напрямі є порівняльний аналіз ринків електронної торгівлі Східної Європи та інших територіальних утворень з метою виявлення закономірностей розвитку, причинно-наслідкових зв’язків у системі формування комплексу електронного маркетингу підприємств; моніторинг ринку інтернет-торгівлі із з’ясуванням специфіки продажів та просування товарів і послуг у розрізі конкретних товарних груп; моніторинг законодавчо-правової основи ведення бізнесу в мережі Інтернет; дослідження методів здійснення оперативного маркетингового управління; методів інтеграції українських компаній у міжнародне електронне бізнес-середовище.
Таким чином, сучасні реалії ведення бізнесу вимагають від керівництва підприємств швидкої реакції на зміни у сфері маркетингу, знання сучасних тенденцій розвитку ринку електронної комерції, застосування маркетингового інструментарію з урахуванням специфіки ведення господарської діяльності в Інтернеті.
Список використаних джерел
Europe-B2C-Ecommerce-Report-2013 [Electronic resource]. – Available at : http://www.paymentscardsandmobile.com/wp-content/uploads/2013/08/Europe-B2C-Ecommerce-Report-2013.pdf.