ISSN 2225-7543

І. В. Сидоренко, асистент

Чернігівський державний технологічний університет, м. Чернігів, Україна

ОЦІНКА РІВНЯ ІНВЕСТИЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИРОБНИЧОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ РЕГІОНУ

У статті досліджено та проаналізовано сучасний стан та динаміка інвестиційного забезпечення інноваційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіонів України як основного компонента виробничої інфраструктури, проведена градація регіонів за показником обсягів фінансування у транспортно-дорожній комплекс регіону.

Ключові слова: виробнича інфраструктура, транспортно-дорожній комплекс, інвестиції, інновації, розвиток, регіон, показники.

В статье исследовано и проанализировано современное состояние и динамика инвестиционного обеспечения инновационного развития транспортно-дорожного комплекса регионов Украины, как основного элемента производственной инфраструктуры, проведена градация регионов по показателю объемов финансирования в транспортно-дорожный комплекс региона.

Ключевые слова: производственная инфраструктура, транспортно-дорожный комплекс, инвестиции, инновации, развитие, регион, показатели.

In the article investigational and it is analysed the modern state and dynamics of the investment providing of innovative development of transport-road complex of regions of Ukraine as a basic component of productive infrastructure, conducted gradation of regions on the index of volumes of financing in the transport-road complex of region.

Key words: productive infrastructure, transport-road complex, investment, innovation, development, region, indicators.

Постановка проблеми. У структурі виробничого комплексу особливу роль відіграють виробничо-інфраструктурні галузі, які забезпечують базові галузі виробництва послугами. Транспорт є важливою складовою виробничої інфраструктури, якому відводиться провідна роль у процесі вирішення проблем стабільного економічного зростання регіону, подальшого розвитку ринкових відносин, прискорення інноваційних зрушень у реальному секторі економіки, На сьогодні техніко-технологічний стан ТДК регіону характеризується значним зносом основних фондів, застарілими технологіями перевезень, що потребує прийняття невідкладних заходів відносно його модернізації. Внаслідок низького інвестиційного потенціалу ТДК, недостатнього розвитку нормативно-правової бази збільшується моральний і фізичний знос технічних засобів, погіршується їх структура, не забезпечується належна безпека руху, зростає негативний вплив діяльності транспорту на навколишнє природне середовище та здоров’я людини. Все це в умовах жорсткої конкуренції призводить до витіснення українських перевізників з міжнародних ринків транспортних послуг, знижує якість обслуговування вітчизняних підприємств і населення, створює реальну загрозу економічній безпеці держави.

Необхідність покращення техніко-технологічного стану ТДК регіонів, забезпечує підвищення конкурентоспроможності транспортних послуг, потребує об’єктивної оцінки базових передумов його функціонування та розвитку.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідженням проблем розвитку та функціонування транспортно-дорожнього комплексу регіонів, що пов’язувались з пошуком джерел фінансування, інноваційним оновленням та розвитком основних фондів, займалися такі зарубіжні та вітчизняні вчені: І.Я. Аксенов, О.П. Артинов, О.О. Бакаєв, М.М. Біленький, М.М. Громов, В.П. Ільчук, Г.О. Кондрать’єв, В.Г. Коба, Б.М. Парахонський, Ф.П. Кравець, В.І. Краєв, Ю.Є. Пащенко, Є.М. Сич, Ю.М. Цветов, В.Г. Шинкаренко та ін., які зробили вагомий внесок у нові напрямки наукових досліджень, визначили умови ефективного інноваційного оновлення техніко-технологічної бази транспортного виробництва.

Виділення не вирішених раніше частин загальної проблеми. На сьогодні залишились поза увагою вчених проблеми, що стосуються інвестиційного забезпечення інноваційного оновлення ТДК регіонів. Аналіз літературних джерел показав, що актуальними нині залишаються питання щодо інвестиційного забезпечення технологічних перетворень ТДК регіону, розроблення схем та механізмів ефективного фінансування, які б могли реалізувати стратегію інноваційно-інвестиційного розвитку транспорту в умовах обмеженості фінансових ресурсів.

Мета статті. Мета цього наукового дослідження полягає в аналізі та оцінці рівня інвестиційного забезпечення інноваційного оновлення ТДК регіонів України як важливого компонента виробничої інфраструктури та визначенні місця ТДК Чернігівської області серед регіонів України за рівнем інвестиційного забезпечення.

Виклад основного матеріалу. Виробнича інфраструктура являє собою комплекс галузей, за допомогою яких відбувається рух засобів і результатів виробництва між суб’єктами відносин виробництва і споживання матеріальних благ. Традиційно до переліку галузей виробничої інфраструктури включається транспортні комунікації (автошляхи, залізничні колії, порти, аеропорти, нафтопроводи, газопроводи, лінії електропередач і т. д.), зв’язок тощо.

Для дослідження був вибраний транспортно-дорожній комплекс регіону як один із компонентів виробничої інфраструктури. Транспорт – одна з найважливіших складових виробничої інфраструктури України. Його ефективне функціонування є необхідною умовою стабілізації, піднесення структурних перетворень економіки, розвитку зовнішньоекономічних сфер діяльності, підвищення життєвого рівня населення, забезпечення національної безпеки країни. Сьогодні, для упевненого входу в Європейську транспортну систему з її стандартами, технічними, організаційними та екологічними нормами, транспортний комплекс регіонів, а також всієї України в цілому потребує постійного якісного відновлення на інноваційній основі.

Під інноваційним розвитком ТДК регіону розуміється якісно новий рівень збалансованого розвитку всіх видів транспорту регіону за рахунок впровадження інноваційних програм, що забезпечують оновлення та нарощування його економічного потенціалу [8]. Ключова роль у реалізації інноваційного розвитку ТДК регіону відводиться інвестиційному забезпеченню інноваційних зрушень у рухомому складі та транспортній інфраструктурі.

На ефективність інноваційно-інвестиційної діяльності ТДК регіону суттєво впливають рівень інвестування, нормативно-правове забезпечення, інвестиційна привабливість. Перераховані фактори мають безпосередній вплив і на інвестиційне забезпечення інноваційного розвитку регіону. Інноваційна активність та інвестиційний клімат також знаходяться у тісному взаємозв’язку: без формування сприятливого інвестиційного клімату не варто сподіватися на активні дії інвестора з вкладання коштів в економіку регіону. Відповідно, така ситуація негативно вплине на рівень забезпечення регіону інвестиційними ресурсами та динаміку розвитку економічного потенціалу і знизить інноваційну активність суб’єктів господарювання. Тому зазначені фактори, взаємодіючи, створюють сприятливі чи несприятливі умови для інноваційно-інвестиційної діяльності регіону [2].

Отже, основним завданням інвестиційного забезпечення інноваційного розвитку ТДК регіону є формування необхідного обсягу інвестиційних ресурсів, які б забезпечували реалізацію регіональної інноваційної програми як підґрунтя для подальшого розширеного відтворення основного капіталу господарського комплексу регіону. При формуванні інвестиційних ресурсів необхідно забезпечити в регіоні проведення зваженої інвестиційної політики, яка б сприяла забезпеченню потреби господарського комплексу у фінансуванні витрат на інноваційну діяльність. При цьому характерною особливістю таких інвестицій є значне відтермінування отримання результатів (прибутків) від вкладання капіталу.

Необхідність оновлення виробничих потужностей транспортного сектору економіки країни, підвищення експлуатаційних характеристик рухомого складу та об’єктів транспортної інфраструктури зумовлена значним зносом основних фондів, збільшенням попиту на транспортні послуги, зростанням вимог до якості транспортного обслуговування. Це повною мірою стосується і регіональних транспортних систем, до яких можна віднести ТДК Чернігівського регіону.

Інструментом реалізації інноваційно-інвестиційного розвитку ТДК регіону можуть виступати регіональні інноваційно-інвестиційні утворення, в межах яких можуть вирішуватися проблеми пошуку інвестиційних ресурсів, організації наукових досліджень, розробка інноваційних рішень, створення сучасних високотехнологічних об’єктів (нових зразків рухомого складу, об’єктів інфраструктури і т. ін.). Ці організаційно-економічні утворення з часом трансформуються у більш цілісні структури – інноваційно-інвестиційні системи [6], в процесі функціонування яких реалізується послідовний принцип розвитку їх окремих складових, що розширює їх функціональні можливості по прискоренню інноваційного оновлення ТДК регіону.

Важливою складовою активізації інвестиційної діяльності ТДК регіону в нових умовах господарювання є розроблення дієвих механізмів інвестування.

Аналіз питомої ваги інвестицій у ТДК регіонів України (рис. 1) показав, що Харківська, Одеська, Миколаївська, Львівська, Київська, Черкаська та Сумська області займають вигідніше положення в порівнянні зі всіма регіонами України.

Рис. 1. Питома вага інвестицій у ТДК регіонів України від загального обсягу інвестицій, % [1]

Динаміка інвестування транспортної галузі регіонів України, наведена в табл. 1, показує загальний обсяг інвестицій у регіон, обсяг інвестицій і транспорту галузь та фінансування інноваційної діяльності в регіони України.

Таблиця 1

Динаміка та ефективність інвестування у транспортний сектор регіонів

Регіон

Обсяг інвестицій
у регіон, тис. грн

Обсяг інвестицій
у діяльності транспорту, тис. грн

Фінансування інновацій
у регіони України,
тис. грн

Роки

Роки

Роки

2009

2010

2011

2009

2010

2011

2009

2010

2011

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

АР Крим

5536352

7477671

17492342

886882

1559572

1572163

129829,5

146752,6

4491823,0

Вінницька

2670,1

4253826

6406476

547142

606929

783662

336997,4

90085,0

44481,4

Волинська

2414451

1945833

2456381

149733

171274

246222

454934,5

88761,5

98288,1

Дніпропетровська

13253987

14477256

21002259

1556469

2012608

3523062

1212933,8

379889,5

950523,0

Донецька

12985184

12856663

25115558

1293949

1584520

3513372

798053,4

786142,9

2391256,0

Житомирська

3646000

2299000

3019000

325580

245550

290840

44674,3

28417,3

758659,0

Закарпатська

1914699

2363600

3228218

235600

295048

302483

39317,3

72615,4

31336,6

Запорізька

4521410

6210540

6949780

211450

298500

381565

163878

128595,1

800427,0

Івано-Франківська

3446957

4586782

461451

359603

323178

345124

484542,9

2090520,9

152766,0

 

Закінчення табл. 1

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Київська

9955395

12444627

17157916

1361675

2571927

4025818

155218,6

130157,1

152801,0

Кіровоградська

245120

2820387

5265869

285740

393158

562707

50661,8

107494,9

138870,0

Луганська

398741

5409354

6952978

441520

440653

375615

111093,5

243096,7

167051,0

Львівська

6707580

9123093

13103009

1412414

2378185

4340316

211070,7

139335,4

162677,0

Миколаївська

4021934

4391189

442520

1105993

1484542

157420

426311,0

519146,5

403041,0

Одеська

9959395

9250344

9335654

3830380

3111400

2455907

189708,3

157013,2

172503,0

Полтавська

7691201

8315563

8690610

1119589

1463388

1770670

133105,4

124446,2

186531,0

Рівненська

2696021

2602098

3066997

142761

136696

257607

21185,3

37879,9

53229,3

Сумська

2185315

2461887

3179430

657464

351989

340976

72448,9

218539,2

415777,0

Тернопільська

1427768

2332502

2629173

178156

215783

273796

48679,6

8100,2

69589,3

Харківська

978600

845900

12095173

2854200

3010500

3108578

439625,8

525890,2

805958,0

Херсонська

2087124

1884567

3266611

238859

166990

378560

90048,2

49469,9

80122,9

Хмельницька

3471374

3246596

4512266

153119

188205

177181

1086021,6

749588,2

898520,0

Черкаська

142120

156840

3438306

201450

354100

446617

68835,6

14351,7

35461,8

Чернівецька

1852469

1990620

2437061

134405

144429

86743

48146,7

38361,3

51796,1

Чернігівська

1588193

1987050

2793253

185417

273159

267892

156776,6

22021,5

49528,3

 

Джерело: [1; 5].

Стосовно обсягів інвестицій у діяльність транспорту, то найбільшу кількість отримали Одеська, Харківська, Дніпропетровська, Львівська, Київська та Донецька області, Чер­нігівська область займає лише 20-е місце. Найбільшу питому вагу інвестицій у ТДК у 2009 р. було забезпечено в Одеській області, яка становила 38,46 % від загальної кількості, а в Чернігівській області цей показник становив лише 11,67 %. Нині інвестиційні процеси, які були загальмовані фінансової кризою, поступово починають відроджуватись у всіх регіонах України, що є позитивною тенденцією.

Багатьма дослідниками та вченими встановлено, що на сьогодні в інвестиційному забезпеченні інноваційно-інвестиційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу України існує певна структурна диспропорція.

Тобто обсяг та існуюча структура інвестиційних потоків регіональних господарських систем не відповідає вимогам „інноваційної економіки”, існування якої є ознакою постіндустріального етапу розвитку країни. З вищезазначеного випливає існування проблеми удосконалення структури інвестиційного забезпечення інноваційно-інвестиційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіонів. Виявлена проблема вимагає певних інструментів та методів оцінювання структурних зрушень в інвестиційному забезпеченні інноваційно-інвестиційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіонів.

Під час дослідження структурних зрушень всі показники можна поєднати у два блоки – кількісної та якісної оцінки. Більшість таких показників відносяться до блоку кількісної оцінки. Проте більш важливим є аналіз, за допомогою якого можна проаналізувати тенденції структурних зрушень, тобто визначити, чи є ці зрушення позитивним або негативним явищем в інвестиційному забезпеченні інноваційно-інвестиційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіонів. Використання показників якісного аналізу структурних зрушень вимагають формування нової методики досліджень.

Тенденція структурних зрушень у процесі інноваційно-інвестиційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіонів може визначатися й структурним ефектом. Вплив структурних змін в економіці на динаміку показників називається структурним ефектом і відображає зв’язок між зміною обсягів інвестицій в інноваційний розвиток ТДК регіону та зміною його структури. Вплив структурних зрушень інвестиційних потоків у забезпечення інноваційно-інвестиційного розвитку регіонів наведено у таблиці 2 [3; 4; 5].

Отже, можна зробити висновок, що найбільші зміни за показником обсягу інвестицій за досліджуваний період, у порівнянні з базовим, відбулися в Харківській – темп росту інвестицій 5,607, Івано-Франківській – 3,092 та Вінницькій – 3,291, при цьому Чернігівська область має дуже низький показник темпів зростання обсягів інвестицій – 0,026, тобто це говорить про те, що обсяг інвестицій у регіоні дуже низький. Найбільша швидкість структурних зрушень спостерігається у Вінницькій (0,002), Дніпропетровській (0,008) та Житомирській (0,009) областях, при цьому Чернігівська область має середнє значення швидкості притоку інвестицій – 0,137.

Таблиця 2

Оцінка зміни обсягів інвестицій в економіку регіонів за період 2009-2011 рр.

Регіон

Темп
росту

Індекс
обсягів
інвестицій

Швидкість зміни обсягів інвестиції

Приріст
питомої ваги інвестицій

Середній темп росту інвестицій

Середня питома вага обсягів
інвестицій

АР Крим

2,955

6,104

0,509

1,477

2,471

6,932

Вінницька

3,291

0,026

0,002

1,646

0,162

2,286

Волинська

0,577

0,272

0,023

0,289

0,522

1,740

Дніпропетровська

1,207

0,098

0,008

0,603

0,313

11,916

Донецька

1,022

1,432

0,119

0,511

1,197

12,143

Житомирська

1,515

0,113

0,009

0,757

0,336

2,333

Закарпатська

0,107

5,594

0,466

0,053

2,365

1,829

Запорізька

0,617

2,112

0,176

0,309

1,453

4,363

Івано-Франківська

3,092

11,116

0,926

1,546

3,334

2,413

Київська

0,353

2,447

0,204

0,177

1,564

9,617

Кіровоградська

1,394

0,305

0,025

0,697

0,552

1,778

 

Луганська

3,382

0,136

0,011

1,691

0,369

2,819

Львівська

0,598

0,205

0,017

0,299

0,452

6,954

Миколаївська

2,845

7,983

0,665

1,423

2,826

2,544

Одеська

0,003

0,999

0,083

0,001

0,999

7,358

Полтавська

1,059

2,255

0,188

0,530

1,502

6,261

 

Рівненська

0,137

0,748

0,062

0,069

0,865

2,115

Сумська

0,074

1,458

0,122

0,037

1,208

1,933

Тернопільська

0,041

0,914

0,076

0,020

0,956

1,555

Харківська

5,607

21,305

1,775

2,803

4,616

2,726

Херсонська

0,253

0,518

0,043

0,127

0,719

1,764

Хмельницька

0,647

0,174

0,015

0,324

0,417

2,798

Черкаська

1,726

133,074

11,090

0,863

11,536

0,709

Чернівецька

0,049

1,231

0,103

0,025

1,110

1,567

Чернігівська

0,026

1,644

0,137

0,013

1,282

1,545

 

Якщо говорити загалом про зміну показника інвестицій у регіони, то найбільший обсяг інвестицій у середньому отримали Донецька – 12,143 %, Дніпропетровська – 11,916 %, Київська – 9,617 %, Одеська – 7,358 % та Львівська – 6,954 % області, а найменшу кількість – Черкаська – 0,709 %, Чернігівська – 1,545 %, Тернопільська – 1,555 %, Чернівецька – 1,567 % області. Це говорить про те, що інвестиційні ресурси розподіляються нерівномірно в регіонах України, що в подальшому призводить до непропорційного розвитку базових галузей економіки.

Далі проведемо оцінку впливу зміни обсягів інвестицій у ТДК регіонів (табл. 3) [5; 6].

Таблиця 3

Оцінка зміни обсягів інвестицій у ТДК регіонів за період 2009-2011 рр.

Регіон

Темп
росту

Індекс обсягів інвестицій у ТДК

Швидкість зміни
обсягів

Приріст питомої ваги

Середній темп росту

Середня питома вага

1

2

3

4

5

6

7

АР Крим

0,780

0,628

0,052

0,390

0,792

5,421

Вінницька

0,140

0,305

0,025

0,070

0,552

2,640

Волинська

0,068

3,023

0,252

0,034

1,739

0,765

 

Закінчення табл. 3

1

2

3

4

5

6

7

Дніпропетровська

2,658

5,224

0,435

1,329

2,286

9,349

Донецька

4,904

33,610

2,801

2,452

5,797

8,297

Житомирська

0,544

0,103

0,009

0,272

0,321

1,214

Закарпатська

0,177

4,224

0,352

0,088

2,055

1,145

Запорізька

0,174

0,091

0,008

0,087

0,302

1,197

Івано-Франківська

0,243

0,461

0,038

0,122

0,679

1,440

Київська

1,350

0,659

0,055

0,675

0,812

10,365

Кіровоградська

0,008

1,039

0,087

0,004

1,019

1,656

Луганська

0,231

1,625

0,135

0,115

1,275

1,776

Львівська

1,584

1,548

0,129

0,792

1,244

10,528

Миколаївська

5,041

8,458

0,705

2,521

2,908

4,111

Одеська

1,302

0,790

0,066

0,651

0,889

13,517

Полтавська

0,271

0,478

0,040

0,135

0,692

5,898

Рівненська

0,141

1,979

0,165

0,070

1,407

0,717

Сумська

1,486

0,187

0,016

0,743

0,433

1,975

Тернопільська

0,005

0,541

0,045

0,002

0,735

0,906

Харківська

0,585

1,343

0,112

0,293

1,159

12,463

Херсонська

0,060

1,121

0,093

0,030

1,059

1,056

Хмельницька

0,180

9,663

0,805

0,090

3,109

0,718

Черкаська

0,475

0,001

0,000

0,237

0,034

1,331

Чернівецька

0,249

4,599

0,383

0,124

2,145

0,524

Чернігівська

0,040

1,185

0,099

0,020

1,088

0,992

 

У досліджуваному періоді питома вага інвестицій у транспортно-дорожній комплекс регіонів має таку структуру: найбільше інвестицій у транспортну галузь від загальної кіль­кості отримали Миколаївська – 5,041 %, Донецька – 4,904 %, Дніпропетровська – 2,658 %, Львівська – 1,584%, Сумська – 1,486 та Київська – 1,350% області, Чернігівська область має лише 0,040 % від загального обсягу інвестицій у транспорт. Найбільшу швидкість залучення інвестицій у ТДК має Донецька – 2,801 %, Хмельницька – 0,805 % та Миколаївська – 0,705 % області, Чернігівська область за цим показником займає лише 12 місце (0,099 %). Загальні структурні зрушення обсягів інвестицій у ТДК регіонів мають таку послідовність: на першому місці – Одеська область, яка отримала 13,517 % інвестицій у ТДК регіону від загальної кількості, на другому місці – Харківська область – 12,463 %, на третьому місці Львівська область – 10,528 %, на четвертому місці Київська область – 10,35 %, і лише на 20 місці знаходиться Чернігівська область – 0,992 %.

Для більшої наочності представимо графічно показники зміни обсягів інвестицій та обсягів інвестицій у ТДК регіонів (рис. 2).

Аналіз зміни обсягів інвестицій показав, що активно залучаються інвестиції в такі регіони: Харківський, Винницький, Іванно-Франківський, Луганський. Інвестиції в транспортну галузь найбільше залучаються в Донецькій та Миколаївській областях.

Тобто швидкість зміни обсягів інвестицій як у регіони, так і ТДК регіонів дуже низька. Можна виділити Донецьку область за швидкістю змін обсягів інвестицій у ТДК, Черкаську та Харківську за швидкістю змін обсягів інвестицій у регіон

 

Рис. 2. Порівняльна характеристика зміни обсягів інвестицій у регіони та обсяги інвестицій у ТДК регіонів

Далі проведемо оцінку структурних зрушень обсягів фінансування інноваційної діяльності ТДК регіонів (табл. 4) [1; 5].

Таблиця 4

Оцінка зміни обсягів фінансування інноваційної діяльності ТДК у регіоні

Регіон

Темп
росту

Індекс
обсягів
інновацій

Швидкість зміни
обсягів

Приріст питомої ваги

Середній темп
росту

Середня питома вага

АР Крим

30,724

116,382

9,699

15,362

10,788

12,369

Вінницька

2,548

0,277

0,023

1,274

0,527

2,155

Волинська

4,674

0,107

0,009

2,337

0,328

2,845

Дніпропетровська

10,384

0,126

0,011

5,192

0,355

9,969

Донецька

6,188

140,891

11,741

3,094

11,870

13,491

Житомирська

4,953

22,673

1,889

2,477

4,762

2,215

Закарпатська

0,333

1,680

0,140

0,166

1,296

0,616

Запорізька

3,552

8,320

0,693

1,776

2,884

3,372

Івано-Франківська

5,821

1,249

0,104

2,911

1,118

12,795

Київська

0,422

2,248

0,187

0,211

1,499

1,746

Кіровоградська

0,297

0,643

0,054

0,149

0,802

1,103

Луганська

0,361

1,187

0,099

0,181

1,089

2,116

Львівська

0,185

0,816

0,068

0,093

0,903

2,082

Миколаївська

3,141

3,220

0,268

1,571

1,795

5,537

Одеська

0,561

2,265

0,189

0,281

1,505

2,090

Полтавська

0,325

4,121

0,343

0,163

2,030

1,696

Рівненська

0,089

0,639

0,053

0,044

0,799

0,415

Сумська

2,027

0,048

0,004

1,013

0,220

2,424

Тернопільська

0,185

0,681

0,057

0,092

0,826

0,443

Харківська

0,361

1,273

0,106

0,181

1,128

6,624

Херсонська

0,447

0,221

0,018

0,224

0,470

0,866

Хмельницька

0,459

0,902

0,075

0,230

0,950

11,022

Черкаська

0,726

0,069

0,006

0,363

0,262

0,486

Чернівецька

0,040

1,300

0,108

0,020

1,140

0,543

Чернігівська

1,883

0,024

0,002

0,941

0,154

0,977

 

Із табл. 4 видно, що найбільшу питому вагу фінансування інновацій ТДК займає Автономна Республіка Крим – 30,724 %, Дніпропетровська область (10,384 %) та Донецька область (9 6,188 %), решта регіонів України мають дуже низькі показники фінансування інноваційного розвитку транспортної галузі. Питома вага Чернігівської області становить 1,883 %.

Якщо проаналізувати показник швидкості зміни обсягів фінансування інноваційної діяльності ТДК регіонів, можна сказати, що найбільше значення цього показника має Донецька область – 11,741 %, а найнижче – Чернігівська – 0,002 %.

Загальні структурні зрушення показують, що такі регіони, як Донецький (13,491 %), Івано-Франківський (12,795 %), Автономна Республіка Крим (12,369 %), Хмельницький (11,022 %) та Дніпропетровський (9,969 %) мають найвищі показники фінансування інноваційної діяльності транспортно-дорожнього комплексу. При цьому Чернігівська область (0,977 %) займає лише 19 місце серед всіх регіонів України, що свідчить про недостатнє фінансування інноваційної діяльності транспортної галузі.

Показники оцінки ефективності структурних зрушень відображають, наскільки швидко структурні зрушення досягають цілі, тобто приводять структуру розміщення інвестицій відповідно до структури транспортного комплексу регіонів.

Для комплексного аналізу структурних зрушень обсягів інвестицій у забезпечення інноваційно-інвестиційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіонів доцільно використовувати таку методику, алгоритм якої наведений на рис. 3.

 

Рис. 3. Алгоритм комплексного аналізу структурних зрушень обсягів інвестицій
в інноваційно-інвестиційний розвиток транспортно-дорожнього комплексу регіону

Приведений алгоритм передбачає таку послідовність етапів: по-перше, здійснити оцінку інтенсивності змін у структурі обсягів інвестицій у забезпеченні інноваційно-інвестиційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіонів.

По-друге, скористатися показниками визначення тенденцій структурних зрушень обсягів інвестицій та доповнити їх показниками оцінки ефективності функціонування ТДК, які в розрізі нашого дослідження можуть слугувати „індикаторами пріоритетності”. Розробка „індикаторів пріоритетності” має особливе значення для здійснення на їхній основі моніторингу процесу реалізації структурної політики, тобто формування системи пріоритетів. Запропоновані показники оцінки ефективності забезпечення інноваційно-інвести­ційного розвитку транспортно-дорожнього комплексу регіонів дозволяють провести більш комплексне дослідження впливу структурних зрушень обсягів інвестицій у ТДК на формування тенденцій макроекономічного розвитку.

Для сталого економічного розвитку регіону наявні виробничі потужності ТДК повинні мати спроможність забезпечити потреби регіону у вантажних та пасажирських перевезеннях. Це можливо тільки за умов утримання виробничих потужностей ТДК регіону на належному техніко-технологічному рівні. Для інноваційного оновлення рухомого складу та підтримки його експлуатаційних характеристик, підвищення технічного рівня об’єктів інфраструктури необхідні значні капіталовкладення як власних коштів ТДК регіону, так і держави.

У ринкових умовах господарювання, що потребують нових підходів до організації інвестиційних процесів в Україні, ефективність інноваційно-інвестиційної діяльності залежить від відродження фінансово-кредитного та інвестиційного ринку. При цьому інвестиційне забезпечення інноваційного оновлення основних фондів ТДК регіону може бути досягнуто за рахунок залучення коштів широких верств населення за схемами фінансового інвестування.

Ефективність інвестиційних процесів у ТДК регіону значною мірою визначається рівнем розвитку капітального будівництва, інвестиційного та промислового комплексу, науково-технічним рівнем проектних рішень та інженерних розробок, станом організації інноваційно-інвестиційного процесу, про що свідчать дані інтегральної оцінки на рис. 4. Інтегральна оцінка ТДК регіонів представлена у вигляді карти України з групуванням регіонів за рівнями: високий (значення інтегрального індексу > 0,3), вище середнього (значення інтегрального індексу 0,257-0,29), середній (значення інтегрального індексу 0,215-0,238), нижче середнього (значення інтегрального індексу 0,195-0,211) та низький (значення інтегрального індексу < 0,2),

Як видно із рис. 4, високий рівень інноваційно-інвестиційного розвитку ТДК мають Автономна Республіка Крим та Черкаська область.

Рівень вище середнього мають – Винницька, Донецька, Івано-Франківська та Харківська області.

Середній рівень інвестиційного забезпечення інноваційного розвитку належить Волинській, Житомирській, Кіровоградській, Луганській та Чернігівській областям.

Рівень нижче середнього мають Дніпропетровська, Запорізька, Київська, Львівська, Миколаївська, Херсонська області. 

Низькій рівень інноваційного забезпечення інноваційного розвитку ТДК належить Закарпатській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Хмельницькій та Чернівецькій областям.

 

Описание: Карта_Ира_Інтегральний.JPG

Умовні позначення:

 

Високий

Більше 0,30

 

Вище середнього

0,257-0,29

 

Середній

0,215-0,238

 

Нижче середнього

0,195-0,211

 

Низький

Менше 0,2

Рис. 4. Інтегральна оцінка інноваційно-інвестиційного розвитку ТДК регіонів України

Висновки і пропозиції. Інвестиційне забезпечення інноваційного розвитку ТДК регіонів України характеризується нерівномірністю, що визначає їх суттєву диференціацію за рівнем техніко-технологічного розвитку. Проведені дослідження дозволили визначити місце Чернігівської області стосовно умов та ресурсів для функціонування ТДК, базисів розвитку транспортної галузі та ефективності її функціонування. За цими показниками Чернігівська область відносить до середнього рівня.

Список використаних джерел

1. Офіційний сайт Державного комітету статистики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/.

2. Сидоренко І. В. Транспортно-дорожній комплекс регіону: стан та проблеми / І. В. Сидоренко // Вісник ЧДТУ : зб. наук. праць. – Чернігів : ЧДТУ, 2007. – № 29. – С. 129-136.

3. Транспорт та зв’язок України – 2008 : статистичний збірник / за ред. Н. С. Власенко. – К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2009. – 281 с.

4. Транспорт Чернігівської області [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://experts.in.ua/regions/detail.php?ID=4360.

5. Транспорт Чернігівської області : комплексний статистичний збірник. – Чернігів : Головне управління статистики у Чернігівській області, 2009. – 76 с.

6. Транспортний сектор економіки України та залізничний транспорт / наук. кер. Ю. М. Цветов, Ю. М. Макаренко та ін. – К. : КУЕТТ, 2006. – 428 с.: іл.

7. Цветов Ю. М. Проблеми розвитку транспортного комплексу в умовах реформування економіки України / Ю. М. Цветов // Автошляховик України : Вісник ЦНЦ ТАУ. – 1998. – № 1. – С. 9-11.

8. Ціх Г. Проблеми та перспективи розвитку інноваційної діяльності малого підприємництва [Електронний ресурс] / Г. Ціх. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Gev/2012_3/MARK-INNO/026.pdf.